Publicaties

FREE ARTICLES – Publicaties over Corporate Real Estate Management (CREM) en Facility Management (FM), Public Real Estate Mangement en Vastgoed marketing door, met of over medewerkers ATELIER V.


Het onderwijs vast goed in 2032

Net als leefstijlen voor consumenten, bedrijfsstijlen voor organisaties heeft het onderwijsconcept c.q. de onderwijsstijl een directe relatie met (school)huisvesting. Afgelopen winter schreven we “Het onderwijs is vast goed!”*. Kort kwam dit artikel op het volgende neer:[...]>>

Optimum uit huisvesting halen of uit potentieel medewerkers?

Al tientallen jaren zijn adviseurs, studenten en wetenschappers op zoek naar de heilige graal om in een alomvattend model de afstemming (alignment) van Corporate Real Estate met de strategie van een organisatie te vatten. Doel is om huisvesting als hefboom te gebruiken om on[...]>>

Hoe draagt huisvesting bij aan Profit en Prosperity?

Als huisvestingsprofessional wordt u dagelijks op tactisch en operationeel niveau geconfronteerd met de impact van de strategische koers van uw organisatie. Gewapend met deze ervaring, wat zou u anders doen als u de strategische koers kon bepalen? In dit artikel wordt u meeg[...]>>

Heeft mijn huisvesting het juiste imago?

Imago houdt niet op bij de positionering van gebieden en terreinen. De uitstraling van de huisvesting ter plaatse is minstens zo relevant. Het is daarom belangrijk om na te gaan wat vastgoed moet uitstralen en hoe dat aansluit bij overige communicatie-uitingen. Bedrijventerr[...]>>

Duurzaamheid kost geld maar levert meer op

De verduurzaaming van kantoorgebouwen prijkt bij de overheid en in het bedrijfsleven hoog op de agenda. Hoewel de knowhow en technieken aanwezig zijn, komen projecten echter in veel gevallen slechts moeizaam van de grond. Vooral bij de verbetering van bestaande kantoorgebouw[...]>>

Duurzaamheid 3.0: Het individu maakt het verschil

Het motto People, Planet, Profit (Prosperity) klinkt mooi, maar behelst in de regel niet meer dan op zijn hoogst wat bijsturen van bestaande praktijken. In de kern vragen milieu- en klimaatbeleid echte, pijnlijke politieke keuzes. Het ‘meer’ van economische groei[...]>>

Creëer waarde met uw huisvesting

Is kantoorhuisvesting slechts een ruimte met een dak waar mensen van negen tot vijf werken of is huisvesting een middel dat kan bijdragen aan de bedrijfsstrategie? Dat laatste kan zeker het geval zijn, maar dan moet wel een aantal bedrijfskundige invalshoeken in acht worden [...]>>

Vraagsegmentatie cruciaal voor verminderen leegstand

Aanbieders van kantoren zoals projectontwikkelaars en beleggers hebben zich de afgelopen jaren vooral gericht op de grote middenmoot. Met een ‘marktconform’ gebouw dat voor zoveel mogelijk kantoorgebruikers toepasbaar is trachten zij het risico op leegstand te verkleinen[...]>>