Huisvesting voor uw linker of rechterhersenhelft?

Huisvesting voor uw linker of rechterhersenhelft?

Elk keuzeproces wordt bepaald door de invloed van de linker en rechter hersenhelft, van ratio en emotie. Ieder mens heeft een voorkeur voor ratio of emotie en zal daarmee sneller aangetrokken worden door cijfers of door beelden. Vaak wordt dit gekscherend het verschil tussen mannen en vrouwen genoemd. Met als voorbeeld de wijze waarop de beide sexen een auto uitkiezen: gebaseerd op acceleratiesnelheid, koppelvermogen en motorinhoud of kleur, leuke lampen, modegevoelig.

Feit blijft dat ieder mens een linker en rechter hersenhelft heeft die van invloed is op hoe wij dingen zien, ervaren en beoordelen. Bij Decision-Making-Units (DMU) spelen zowel rationele als emotionele argumenten een rol. Besluitvorming is een complexe mix van analyse, incomplete kennis en intuïtie. De Canadese neuroloog Donald B. Calne vat het mooi samen:

‘Emotion leads to action while reason leads to conclusions’.

Hoe spelen deze factoren mee in de keuzes rond huisvesting?
Huisvesting is vergelijkbaar met kleding. Wat kleding is voor een mens dat is huisvesting voor een organisatie. Uit onderzoek blijkt dat we van zowel kleding als huisvesting eisen dat het beschermend is, functioneel, ergens bij (willen) horen, imagoversterkend (verfraaiing), identiteit uitdrukken en goed voelen. 

De eerste twee van deze eisen (beschermend en functioneel) zijn van rationele aard en het spreekwoordelijke topje van de ijsberg. Het overgrote deel is van emotionele aard en vormt het deel van de ijsberg dat onder water zit.
Voor kleding wordt deze verhouding tussen rationeel en emotioneel als ‘normaal’ ervaren.
Echter, bij huisvesting is het de ijsberg op zijn kop. In de conservatieve vastgoedwereld gaat de aandacht vooral uit naar de rationele aspecten. Het deel wat echt verschil maakt in het keuzegedrag van mensen, de emotionele componenten, wordt zwaar onderbelicht. Het gaat in feite om gebouwen met een ziel.

Zelfs strategische beslissingen in een Raad van Bestuur worden in de kern genomen door emotionele aspecten zoals: voelt het goed, ‘klopt’ of ‘klikt’ het? Dat vervolgens rationele aspecten erbij gezocht worden om de emotionele componenten te onderbouwen, doet niks af aan de emotionele kern.

Het gaat dus niet om de linker óf de rechter hersenhelft. De succesvolle organisatie weet beide hersenhelften te balanceren en aan te spreken. Zij kent de balans voor de eigen organisatie en de balans die past bij de doelgroep die ze wil bereiken. Zie ook Gebouw: een zaak van hoofd en hart.